Grand hotell

ADRESS:  KV VARVET, TOMT 4,  TYSKA TORGET 2
UPPFÖRD:  1906
BYGGHERRE:  GÖTA HOTELL OCH RESTAURANGBOLAG
ARKITEKT:  WERNER NORTHUN

I samband med den stora Konst- och Industriutställningen i Norrköping 1906 behövdes flera hotell för alla de besökare som under tiden 1 juni-15 september skulle fylla utställningsområdet. Ett stort hotell med kontinentala drag eftersträvades och därmed blev arkitekten Werner Northun utvald, han hade sedan tidigare gjort sig känd framförallt genom Kuranstaltens moriska arkitektur. Han var även en av de ansvariga arkitekterna som ritade byggnaderna i utställningsområdet. Northun delade denna grannlaga uppgift med de framgångsrika arkitekterna Sigge Cronstedt och Carl Bergsten. De tre arkitekterna fick sedan rita olika byggnader, som kom att bli djärva och moderna i sin arkitektur. Initiativet bakom utställningen togs av hantverksföreningens ordförande, fabrikören Axel Beckman, ordföranden i fabriksföreningen, disponent Axel Swartling samt talmannen i första kammaren och sedermera finansministern Carl Swartz. Beslutet om utställningen togs den 11 november 1903. Flera betydande personer i staden valdes till en centralkommitté som kunde arbeta vidare för utställningens utarbetande. Hotellet behövdes verkligen då rummen i de andra hotellen annars inte hade räckt till. Vid denna tidpunkt fanns Edward Ringborgs ”Standard Hôtel”, ”Centralhotellet” i närheten av Norra Promenaden (vid Järnvägsparken) samt ”Stora Hotellet” invid Carl Johans park. Ett speciellt hotellbolag bildades, ”Göta Hotell- och Restaurangbolag”, där direktör G. Hagman, brandchefen Bror Ahlberg, grosshandlare Th. Du Rietz, ingenjör Elof Beckman och källaremästare J. P. Johansson blev invalda styrelsemedlemmar. Werner Northun lämnade in sitt första ritningsförslag i juni 1902 men ritningarna godkändes inte. Troligen var ritningarna inte monumentala nog för den utvalda tomten. Det sägs dock att Northun använde de ursprungliga ritningarna till det nuvarande kommunhuset i Hallsberg.

Northun ritade om huset och lämnade in ritningarna året därpå. Förslaget gillades och godkändes av byggnadsnämnden 1904. Inspiration till hotellbyggnadens arkitektur sägs vara hämtad från Ferdinand Bobergs Rosenbad i Stockholm, de är nämligen mycket lika. Troligen ritade Northun hotellbyggnaden efter annans tycke och smak. Northun var nämligen känd för att inte vilja plagiera och hans fantasi tog inga gränser för egna utformningar. Hotellbyggnaden ritades i jugendstil och stod klar 1906. Tanken bakom byggnaden var att fylla den med hotellrum, men att även bostäder och kontor skulle förekomma. Lägenheterna var stora och rymlig, fem rum och kök var vanligen förekommande. Till hotelldelen fanns en stor terrass med utsikt över strömmen och ut mot Johannisborgs slottsruin, den kom att kallas ”Operaterrassen”, och den nåddes via en smäcker hiss. I bottenvåningen inreddes butikslokaler och en restaurangdel. En av många som hade butik i Göta Hotell var Svante Wisell som erbjöd en första klassens Herrekipering, avdelning för herr och damkonfektion och en speciell avdelning för reseffekter, i dagens moderna mening sålde han alltså även resväskor. Wisell erbjöd även äkta Borsalinohattar för 10 kr styck. För damerna fanns konfektionsbolaget ”Alma Westerberg” och hon erbjöd ”platsens rikhaltigaste urval af nyheter i kappor och dräkter”. Göta Hotell fanns kvar till 1948.  Under 1980-talet genomfördes en stor och genomgående renovering. Vid renoveringen byggdes terrassen på taket om till hotellsvit. Fasaden består av gulröd puts på tegel och sockel av granit. På taket finns ursprungligt takskiffer samt lanterniner i plåt, lanterninerna är ett resultat av de många intryck Northun fick under sin arkitektutbildning i Stuttgart. Under 2009 framkom önskemål om att bygga ut hotellet med en utomhusservering mot strömmen, denna plan har ännu inte förverkligats.