ADRESS: KV SIPPAN, TOMT, 4, 5 & 6, SÖDRA PROMENADEN, OLAI KYRKOGATAN 59 & KRISTINAGATAN 62
UPPFÖRD: 1896-1898
BYGGHERRE: JOHN SAMUELSSON, VICTOR ANDERSSON & GUSTAF JONSSON
ARKITEKT: FLODIN & FRANZÉN
Fasad mot Södra Promenaden. Foto ur Norrköpings stadsarkivs samlingar.
De tre husen kan vid en första anblick se ut att vara ett enda stort och sammanhängande hus, och det fanns i stadsfullmäktige under 1890-talet en eftersträvan om att bilda en förnäm stadsmur mot det som då vara rena landsbygden där utsikten bestod av öppna fält där tobaksplantorna trängdes i rad efter rad. Södra Promenaden var tämligen nyanlagd vid 1890-talets början och staden var i behov av gemytliga och ståtliga paradgator, med enhetlig och paradisk bebyggelse.
Ingen anteckning finns i vare sig stadsarkitekt Karl Flodins anteckningar eller i bygglovsansökningarna om att husen skulle likna varandra, och frågan om den förnäma stadsmuren kan då mer härledas till diskussioner i Byggmästareföreningen, där Karl Flodin och John Franzén var medlemmar.
Det är en ytterst påkostad stadsmur som möter flanören vid denna del av Södra Promenaden och tillsammans bildar de tre husen också ett paradiskt uttryck mot Vasaparken där tegelfasaderna dominerar de övriga ytorna, som putsats med grå spritputs.
Taken är, på hörnbyggnaderna, belagda med svart plåt medan byggnaden i mitten har tak av rödmålad plåt. Kring trappgavlarna finns fasadtegel och vackert utformade smidesverk, med inslag från den franska nyrenässansen. I fasaderna finns svagt utskjutande burspråk, klädda med fasadtegel och uppburna av konsoler av tegel. De tre husen består av tre våningar med inredd vindsvåning.
Byggherrarna Gustaf Jonsson och Victor Andersson valde byggmästare Ingvaldsson som styrde de bägge byggnationerna samtidigt, vilket gjorde att alla arbeten, så- som grundläggning och resning av stomme, kunde ske parallellt. Grunden till Gustaf Jonssons och Victor Anderssons hus på tomterna 4 och 5 var färdig den 28/7 1897. Stommen var på plats 10/11 samma år och slutbesiktningen skedde 28/9 året därpå. Byggherren John Samuelsson valde Appelqvist som byggmästare och detta bygge pågick enskilt.
I december 1896 var grunden lagd och stommen restes under våren 1897. Slutbesiktning skedde den 30/10 1897 och därefter gick flyttlassen täta till de nya och moderna paradvåningarna. Byggherrarna med familjer hörde till de nyinflyttade. I mittenhuset bodde även löjtnanten och sedermera kommendörkaptenen Carl Gustaf Flach, som bodde i en större våning tillsammans med sin kära hustru Pauline (född Bancroft). Paret gifte sig 1894 och kom senare, från 1905, att äga Ållonö slott. Carl Gustaf Flach hade sedan barnsben drömt om att äga slottet. Vid köpet var slottet i dåligt skick och paret startade omgående en stor renovering, modernisering och restaurering av slottet, men drygt sex år efter att paret köpt slottet avled Carl Gustaf. Hustrun Pauline fortsatte efter makens död arbetet med att försköna slottet där hon bland annat återskapade barockparken, där en del av inspirationen hämtades från kopparsticket Suecia Antiqua.
En av stadens mest intressanta musikpersonligheter, musikdirektören Anders Nilsson, bodde granne med paret Flach. Musikdirektören Anders Nilsson antogs 1871 till musikvolontär vid södra skånska infanteriregementet där han 1874 blev fältmusikant. Han avancerade 1874 till musiksergeant. År 1882 tog han avsked från regementet, då hade han kommit halvvägs i sina studier vid Musikkonservatoriet i Stockholm och samma år tog Anders Nilsson musikdirektörexamen. År 1886 tog han examen som musiklärare. Några år in på 1890-talet var han anställd som organist, kantor och klockare i Västerviks stadsförsamling. Stundom var han även musiklärare vid Västerviks läroverk. Under åren 1890-1895 var han dirigent i Musikaliska sällskapet i Norrköping. I samband med det startade han en orkesterförening som framförde både musik och körsång, och han hade själv begåvats med en bastant sångröst.
Under 1896 tog musikdirektör Nilsson initiativet till musik och folkkonserter utomhus under ljumna söndagar och helgdagar under sommarmånaderna.
Konserterna blev mycket uppskattade och stadsfullmäktige gav sitt stöd genom ett årligt anslag om 2000 kr. Under åtta somrar ledde musikdirektör Nilsson Andra livgrenadjärsregementets musikkårs spelningar på Strömsholmen. Succéerna var stora och Nilsson fick senare det ärofyllda uppdraget att leda den stora orkester som stod för de musikaliska framträdandena på Konst- och Industriutställningen 1906. Musikdirektör Nilsson var även musiklärare vid Norrköpings Högre Allmänna Läroverk, där han bland andra undervisade författaren och publicisten Ture Nerman, som han dock befriade från ytterligare sång. Kanske föll inte stämman i smaken.
I en lägenhet på bottenvåningen med adress Södra Promenaden 113 bodde även arkitekten John Franzen under några år och under 1930-talet bodde den välkände arkitekten Werner Northun i samma hus.Lägenheterna i husen har fina kakelugnar, spegeldörrar, trägolv och stuckaturer
bevarade. Planlösningarna är också, i sin- helhet, välbevarade. Huvudtrapphusen, som alla har ingång från Södra Promenaden har takstuckaturer, bevarade marmorgolv och fönster med blyinfattningar. Ett av trapphusen, med adress Södra Promenaden 117, har för några år sedan restaurerats och återfått sina blomsterslingrande väggmålningar. Samtliga lägenhetsdörrar är i original från 1897, bestående av franska pardörrar med bevarade fönsterrutor med handmålade blomstermålningar.