Lawskis hus

ADRESS:  KV BRON, TOMT 3, HAMNGATAN 2 & 4
UPPFÖRD:  1888
BYGGHERRE:  JEAN LAWSKI

Jean Lawski lät uppföra denna byggnad 1888, och det blev hans första avtryck i stadsbilden invid strömmen. Lawski var född i Polen 1842 och kom till Sverige 1863. Lawski och två goda vänner, Henryk Bukowski och C. Michalowski, hade då flytt Polen efter det misslyckade polska upproret. Som flyktingar steg de ombord på en skuta och kom sedan utblottade till Stockholm. Väl landstigna i huvudstaden kom de i kontakt med liberalerna August Blanche, Lars Johan Hierta och August Sohlman. De tre liberalerna hjälpte de unga männen att skapa sig nya förhållanden. Henryk Bukowski fick först plats hos samlaren och antikhandlaren Christian Hammer. Hammer var själv invandrad från Norge och hade gjort sig en förmögenhet på gamla antika föremål. Det blev därför något av en självklarhet att hjälpa unge Henryk Bukowski.

Till en början tog Hammer även Jean Lawski under sina beskyddande vingar. Henryk Bukowski grundade 1870 firman Bukowskis som sedan dess är en mycket populär auktionsfirma med hög kompetens och ett välrenommerat rykte. Jean Lawski slog sig efter några år ner i Jönköping och startade där ett skrädderi och bijouterilager. Han drev sedan rörelsen till 1879 då han fick erbjudande att köpa Philip Gottschalks affär vid Oscar Fredricks bro i Norrköping. Hans vänskap med den skicklige auktionisten Henryk Bukowski gjorde att han fick ett växande intresse för antikviteter och Bukowski gjorde allt för att hjälpa sin gode vän. Lawskis passion för konst och antikviteter blev så stor att han överlät sitt skrädderi och bijouterilager till sina biträden för att helt kunna koncentrera sig på antikvitetshandeln. Liksom Henryk Bukowski blev han expert inom området. Till hans kunder kunde han sedan räkna medlemmar i konungafamiljen och en hel rad av adelsfamiljer. Även de förmögna fabrikörerna och grosshandlarna var återkommande kunder i hans antikvitetshandel.

Vem som ritat huset går inte att få någon uppgift om då originalritningarna saknas. Dock finns vissa ombyggnadsritningar från tiden bevarade och dessa är signerade Carl Flodin. Byggnaden ritades och uppfördes enligt fransk nyrenässans. Byggnaden består av tre våningar i risaliterna medan mittendelen består av fyra våningar. Fasaden består av gul puts på tegel, bottenvåningen har bandrusticerade fält av grå puts. Fasaden är rikt utsmyckad med gesimser och frontoner. Fönsterbågarna är målade i mörkröd kulör. Över fönstren på andra våningen finns segmentsformade gavlar över fönstren. Alla våningsplan bärs upp av pilastrar avslutade med kapitäler. Under fönstren på andra våningen finns dessutom balustraddekorationer av grå puts. En unik detalj på fasaden är även de smäckra ansiktena av puts, som hämtats från antikens gudinnor. Sadeltaket är täckt med svart plåt. På taket finns små fina vindskupor i fransk nyrenässans. Portdörrarna är i original och målade i en mörkröd kulör. Samtliga lägenheter är mycket vackra med stuckaturer, spegeldörrar, kakelugnar, trägolv och listverk. Byggnaden har två trapphus varav det ena har mycket vackra takmålningar med änglamotiv. Trapphallarna är ytterst påkostade med fina väggpaneler målade i grön kulör. Ovanför dessa finns pilastrar och inramningar med beige ådringsmålning. Golven är lagda med mönstrad mosaik. I trapphusen finns också vackra stuckaturer samt takrosetter. Lägenhetsentréerna består till stor del av ådringsmålade parspegeldörrar. I bottenvåningen fanns vid förra sekelskiftet det populära konditoriet ”Tysta Mari”, där förlagan till både namnet och konceptet skapades i Stockholm 1834 av Maria Christina Lindström.