Tavlor online – det nya, det heta

Vi kommer att få till det med tavlor online, sa ledningen på mynewart.se. Det var inget snack om saken när den danska e-butiken som sedan länge gjort det möjligt för kunderna att köpa tavlor online i Skandinavien kom till Sverige för att sätta stopp för den vanliga kedjorna och deras försäljning av massproducerade tavelmotiv. Här finns det tavlor online med fräsch och hel nydanande motiv. Att köpa tavlor via nätet är numera lika vanligt som att gå till doktorn via en app.

Flera av de olika bitarna som behövde finnas på plats är numera satta och det gör att tavlor online har blivit det nya heta alla inredningsdesigners går och pratar om. Tanken med detta är att det blivit en sådan buzz bland folk som dekorerar hem just lik den boom av inredningsprogram vi har sett på tv. Precis på samma sätt suktar nu folket i branschen efter sätt att köpa tavlor online.

När en bransch förändras och det kommer in helt nya sätt att göra affärer gäller det att vara på tårna och lyssna in vad kunderna vill ha. Det är helt enkelt det som har gjorts för det är kunderna som velat kunna handla väggdekorationer på nätet. Det är inte tvärtom någon som valt att bredda sitt sortiment och bara valt att ta med tavlor för att testa om det går att sälja på nätet. Som en sådan marknadsförare som har hand om olika produktkategorier var det länge sedan jag såg en sådan potential och tillväxt. Senast detta hände var ute på nätet då det skulle börja säljas möbler och liknande.

När vi ser på möjligheten att gå in på en marknad så måste det finnas ett ramverk so stödjer den upplevelsen vi vill ge kunden. Ramverket för online handel har främst att göra med presentationen av varan. I detta fallet de motiv som utgör själv tavlan, dessa är tagna med systemkameror med mycket hög upplösning. Dagens internetuppkoppling möjliggör blixtsnabb nedladdning av dessa bilder vilket för bara två till tre år sedan inte alla hade fungerat. Samma med mobilen som gör om bilderna och packar dem så att de snabbt kommer ner. 4G och 5G kommer att ta det ett steg till när det gäller att kunna visa upp tavlorna på ett sådant sätt att kunden inte går miste om något. Den andra delen av ramverket är den logistiska lösningen, kunderna kräver att varan är hos dem senaste två till fyra dagar efter det att en beställning har skett. Är den inte det kommer betyga att dras ner även för de fall där de faktiskt var ett bra motiv på tavlan.